به گزارش سرویس بانکداری نودادبرتر، برای پاسخ به سوال سامانه چکاد چگونه کار می کند؟ و همچنین مراحل کار با چک الکترونیکی و فیلم آموزشی با نودادبرتر همراه باشید.
مزایای استفاده از چک الکترونیکی
چک الکترونیکی مزیت هایی همچون تسریع در صدور چک، حذف دخل، تصرف و جعل توسط دارنده چک را به همراه دارد.
۲۱ آبان از چک الکترونیکی رونمایی شد. اقدامی که یکی دیگر از گامهای بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور در راستای ارائه خدمات غیرحضوری به شهروندان و اصلاح مسیر قانون چک بود.
در خصوص چک الکترونیک و تمایز آن با چک معمولی کارشناس امور بانکی نکاتی را بیان کرد.
چک الکترونیکی همان چک کاغذی، اما به شکل دیجیتال است
آقای اصغر بالسینی گفت:
نکتهای که در خصوص چک الکترونیکی میتوان مطرح کرد این که چک الکترونیکی همان چک کاغذی است که در فضا و بستری دیجیتال قرار است
فعال شود یعنی هر آن چه که در رابطه با چکهای کاغذی وجود دارد (بحث اعتبار، نحوه صدور، قوانین مرتبط با صدور و درخواست چک) در زمینه
چکهای الکترونیکی نیز صدق میکند. در کل چک الکترونیکی نسخه دیجیتال شده چک کاغذی است.
در حال حاضر سه بانک پارسیان، صادرات و تجارت این خدمت را به مشتریان حقوقی خود ارائه میدهند .
اما نحوه استفاده از این چکها به چه شکل بود و باید چه اقداماتی را انجام داد؟
پیش نیاز استفاده از خدمات سامانه چکاد (چک الکترونیک) چیست؟
صدور چک الکترونیک سه ابزار نیاز دارد. اولین ابزار یک حساب جاری با قابلیت استفاده از چک دیجیتال است. همچنین برای این کار، دسترسی به همراه بانک مربوط و سامانه امضای دیجیتال نماد بانک مرکزی (اپلیکیشن هامون) نیز الزامی است.
نحوه ورود و ثبت نام به سامانه چکاد
برای ثبت نام در سایت چکاد ابتدا باید مشتریان بانک های مختلف از طریق همراه بانک خود می توانند به این سامانه دسترسی داشته باشند؛ یعنی قبل از هر چیر، باید همراه بانک خود را نصب و فعال داشته باشید.
جزئیات فعال سازی در سامانه چکاد
برای فعال سازی خدمت چک دیجیتال به منوی مرتبط در همراه بانک خود مراجعه و گزینه فعال سازی چک الکترونیک را انتخاب کنید. پس از ثبت امضای الکترونیکی از طریق برنامه هامون خدمت مورد نظر فعال میشود.
نحوه در خواست صدور دسته چک الکترونیکی
برای ثبت درخواست صدور دسته چک الکترونیک پس از مراجعه به گزینه مربوط در همراه بانک و انتخاب شماره حساب جاری خود و تعیین تعداد برگه دسته چک پیامکی حاوی رمز یکبار مصرف ارسال میشود در صورت ورود صحیح رمز درخواست جهت صدور دسته چک دیجیتال به بانک ارسال میشود.
پس از طی کردن مراحل و کنترلهای لازم در شعبه افتتاح کننده حساب دسته چک الکترونیک برای متقاضی صادر خواهد شد.
پیگیری در خواست صدور دسته چک الکترونیکی
هنگامی که درخواست صدور دسته چک در شعبه بانک در جریان است افراد میتوانند با مراجعه به گزینه پیگیری درخواست صدور دست چک الکترونیک ، از وضعیت کلی درخواست خود آگاه شوند.
راهنمای مشاهده دسته چک صادر شده و برگههای چک الکترونیک
مشاهده دسته چک الکترونیک از طریق گزینه دریافت اطلاعات دسته چک در همراه بانک فراهم است.
همچینن افراد میتوانند تمام برگههای چک صادر شده، مصرف شده، نقد شده یا باطل شده خود را مشاهده کنند.
صدور چک
برای صدور چک یکی از برگههای چک صادر نشده خود انتخاب و کد ملی گیرنده چک را وارد کنید در ادامه مبلغ چک، تاریخ سررسید و شرح آن را وارد و تایید کنید پس از ثبت امضای الکترونیک از طریق برنامه هامون چک صادر و مشخصات آن در همراه بانک نمایش داده خواهد شد.
انتقال چک الکترونیک
به منظور انتقال چک الکترونیک به فرد دیگر در قسمت مشاهده کارتابل و کارسازی چکهای دریافتی گزینه انتقال را انتخاب و در مرحله بعد کد ملی فردی که قرار است چک به اسم آن منتقل شود را وارد کنید.
نقد کردن چک الکترونیکی
چکهای الکترونیکی به دو صورت حضوری و غیرحضوری نقد میشوند. افرادی که تمایل دارند وجه چک را به صورت نقدی دریافت کنند باید به صورت حضوری به شعبه بانک مربوطه مراجعه کنند.
به منظور نقد کردن چک به شکل غیر حضوری از طریق گزینه کارتابل و کار سازی چکهای دریافتی پس از انتخاب گزینه نقد کردن چک وانتخاب شماره حساب مورد نظر مبلغ چک به حساب کاربر واریز میشود.
فیلم آموزش کار با سامانه چکاد (چک الکترونیکی)
سیرتا پیاز چک الکترونیکی یا چکاد
اما به گفته کارشناسان چکهای الکترونیکی مزیتهایی از جمله تسریع در صدور را دارد.
آقای حجت الله فرزانی کارشناس امور بانکی گفت:
چک الکترونیکی یکی از ابزارهای پرداخت است. در خصوص مزیتهای چک الکترونیکی
باید گفت این نوع چک جذابیتهای خودش را دارد. تسریع در صدور چک، حذف دخل، تصرف و جعل توسط دارنده چک و کاهش مراجعه حضوری از مزیتهای آن محسوب میشود.
او می گوید: اقدام به صدور چکهای الکترونیکی و استفاده از فناوری اطلاعات در مبادلات سبب کاهش هزینههای مبادلاتی میشود.
همچنین تسریع و شفافیت در معاملات را به همراه دارد که این مورد میتواند به اقتصاد کشور کمک کنند. علاوه بر این امکان نظارت بانک مرکزی را
نیز افزایش میدهد. مورد آخر این که چک الکترونیک میتواند بحث وصول چکهای برگشتی که به عنوان یکی از معضلهای همیشگی مطرح بوده
را حل کند و این ویژگی میتواند کمک کننده خوبی به کسب و کارها به ویژه تجار محسوب شود.
به گفته مسئولان بانکی به زودی، بانکهای کشاورزی، ملت و آینده به جمع این سه بانک دیگر برای ارائه خدمت چک الکترونیکی اضافه خواهند شد.
آموزش چک الکترونیک؛ صدور و نقد کردن چکهای جدید
به دلیل اهمیت یادگیری نحوه استفاده از سامانه چکاد برای صدور چک الکترونیک، در این گزارش به بررسی شیوه استفاده از خدمات چکهای الکترونیکی پرداخته شده است.
روز شنبه بود که بانک مرکزی از سامانه چکاد یا چک الکترونیک رونمایی کرد تا آخرین گام در مسیر اصلاح قانون چک برداشته شود.
چک الکترونیک کاربردی مشابه با چکهای سنتی دارد و همه قوانین مربوط به چکهای کاغذی شامل این نوع از چکها نیز میشود. با این تفاوت که فرآیندهای صدور، دریافت و انتقال چک الکترونیکی دقیقتر، امنتر و سریعتر از چکهای کاغذی انجام میشود.
مطالب مرتبط:
- شرایط ثبت چکهای تضمینی در سامانه صیاد ۱۴۰۱
- سود بانک ها تا اسفند ۱۴۰۱ / مقایسه سود سپرده بانک ها / بیشترین سود بانک ها چند؟
سامانه چکاد یا چک الکترونیک در کدام بانک ها فعال است؟
در حال حاضر سه بانک پارسیان، صادرات و تجارت خدمات چک الکترونیک را به مشتریان حقوقی خود ارائه میدهند و به زودی، بانکهای کشاورزی، ملت و آینده به جمع این سه بانک اضافه خواهند شد.
یادگیری نحوه استفاده از سامانه چکاد برای استفاده از چکهای الکترونیکی اهمیت بالایی دارد. به همین دلیل در این گزارش به بررسی شیوه استفاده از خدمات چک الکترونیکی پرداخته شده است.
نکاتی درباره سامانه چکاد (چک الکترونیک)
صدور چک الکترونیک مستلزم سه ابزار است. اولین ابزار یک حساب جاری با قابلیت استفاده از چک دیجیتال است.
همچنین برای این کار، دسترسی به همراه بانک مربوطه و سامانه امضای دیجیتال نماد بانک مرکزی (اپلیکیشن هامون) نیز الزامی است.
متقاضیان باید برای استفاده از چکهای دیجیتال، ابتدا از طریق همراه بانک خود گزینه فعال سازی چک الکترونیک را انتخاب کنند.
در مرحله بعد نیز پس از ثبت امضای الکترونیکی مختص به هر شخص در اپلیکیشن هامون، خدمات چک دیجیتال در همراه بانکها برای وی فعال میشود.
متقاضیان استفاده از چک الکترونیک در مرحله بعد باید از طریق همراه بانک خود برای صدور دسته چک درخواست دهند.
این فرآیند با انتخاب حساب مدنظر مشتری و تعداد برگ دسته چک انجام میشود و درخواست متقاضی با استفاده از رمز عبور یکبار مصرفی که از طریق پیامک ارسال میشود، به بانک میرسد.
بانک نیز پس از انجام فرآیندهای ادارای و کنترلی لازم برای صدور دسته چکهای الکترونیک، این ابزار را در اختیار متقاضی قرار میدهد.
متقاضیان در صورت نیاز میتوانند از طریق همراه بانک خود و گزینه دریافت اطلاعات دسته چک، از وضعیت برگ چکهای خود آگاه شوند.
هر برگ چک به صورت یکی از چهار حالت قابل صدور، مصرف شده، باطل شده و نقد شده نمایش داده میشود.
به علاوه چکهای صادر شده در وجه هر فرد و اطلاعات هر چک نیز در همراه بانک ثبت شده و قابل مشاهده است.
هر فرد میتواند با استفاده از همراه بانک، برای صدور چک الکترونیک اقدام کند. وی باید به این منظور پس از انتخاب یکی از برگههای چک صادر نشده خود،
اطلاعاتی از جمله کد ملی گیرنده چک، مبلغ آن، تاریخ سررسید و شرح صدور را وارد کند.
به علاوه چکهای الکترونیک قابل انتقال به فرد دیگری هم هستند. به طوری که فردی که چک در وجه وی صادر شده است،
میتواند در همراه بانک خود و در قسمت مشاهده کارتابل و کارسازی چکهای دریافتی، چک مربوطه را به فرد دیگری منتقل کند.
به این منظور باید در این قسمت کد ملی فردی که چک به وی منتقل میشود نیز وارد شود.
چکهای الکترونیکی به دو صورت حضوری و غیرحضوری نقد میشوند. افرادی که تمایل دارند وجه چک را به صورت نقدی دریافت کنند باید به صورت حضوری به شعبه بانک مربوطه مراجعه کنند.
از سوی دیگر افرادی که تمایل دارند که مبلغ چک به حساب آنها واریز شود، میتوانند هم به صورت حضوری و هم به صورت غیرحضوری چک خود را نقد کنند.
علاوه بر اینکه چکهای الکترونیک دقت، امنیت و سرعت بیشتری را برای کاربران آن فراهم میکنند بلکه مزایای دیگری نیز دارند.
قابلیت رصد لحظهای، هزینه عملیاتی و کارمزدهای کمتر و همچنین امکان جایگزینی در همه معاملات، از دیگر مزیتهای استفاده از چکهای الکترونیک است.
به علاوه این چکها با ثبت اطلاعات صادرکننده چک در سامانههای مرتبط، امکان صدور چکهای بیمحل را کاهش میدهد و در نتیجه احتمال برگشت خوردن و کلاهبرداری نیز کمتر میشود.
معرفی چک الکترونیکی از زبان رئیس کل بانک مرکزی
رئیس کل بانک مرکزی گفت:
به دنبال روش های الکترونیکی برای صدور مجوز و ارسال مدارک الکترونیکی هستیم.
صالح آبادی رئیس بانک مرکزی در مراسم رونمایی از شبکه فراگیر قرض الحسنه موسوم به شفق گفت:
یکی از موضوعات مهم در بانک مرکزی تکیه بر سامانه و فناوری بوده و نظارتهای سنتی دیگر کارایی ندارد.
صالح آبادی افزود:
یکی از موارد بسیار مهم ساماندهی پایانه فروشگاهی بود که انجام شد مورد دیگر اصلاح قانون چک بود که اجرایی شد، دو هفته دیگر هم اولین چک الکترونیکی صادر خواهد شد.
رئیس کل بانک مرکزی گفت:
یکی از دغدغههای دولت دسترسی مردم به خدمات بانکی است که در جایگاه علمی به آن شمولی مالی میگوئیم.
از سال گذشته جلسات متعددی در شورای پول و اعتبار برگزار شده و دستورالعملهای جدیدی در این باره صادر شد.
به گفته صالح آبادی، رئیس بانک مرکزی صندوقهای قرض الحسنه کوچک ۳۵۰ میلیون تومان، صندوقهای متوسط یک میلیارد و صندوقهای بزرگ سه میلیارد تومان
اعتبار داشته و به ترتیب وامهای ۳۰، ۵۰ و ۱۰۰ میلیون وام به مردم میدهند. به دنبال روشهای الکترونیکی برای صدور مجوز و ارسال مدارک الکترونیکی
هستیم و تا دو هفته آینده نیز از چک الکترونیکی رونمایی خواهیم کرد.
برای ثبت چک صیادی به کجا مراجعه کنیم؟
موارد زیر را میتوان به عنوان ویژگیهای کلیدی و قابلیتهای سامانه یکپارچه شفق برشمرد: صدور اسناد حسابداری عملیات مرتبط با صندوق
به صورت خودکار؛ تهیه انواع گزارشهای مورد نیاز؛ مدیریت اعطای انواع وام قرضالحسنه از مرحله درخواست تا تسویه وام؛ حفظ سوابق
تراکنشهای مالی و غیرمالی و تاریخچه تغییرات؛ قابلیت استخراج اطلاعات در قالبهای مختلف. نظارت برخط بر عملکرد صندوقهای قرضالحسنه؛
در این رابطه مقرر است به تدریج کلیه صندوقهای قرضالحسنه به این سامانه متصل گردند و از مزایای آن استفاده کنند.
بیشتربخوانید:
- قیمت دلار تا اسفند ۱۴۰۱ چقدر افزایش می یابد؟ + پیش بینی
- قیمت خودرو تا دی ۱۴۰۱ چقدر افزایش می یابد؟ + پیش بینی
- پیش بینی بورس تا دی ۱۴۰۱ / بازار سرمایه دوباره رشد می کند؟
- شرایط استخدام آموزش و پرورش از آذر ۱۴۰۱ + زمان ثبت نام
- افزایش حقوق معلمان از دی ۱۴۰۱ واریز می شود؟
- جزئیات دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی لوازم خانگی از آذر ۱۴۰۱ + میزان اقساط و لینک ثبت نام
- پیش بینی هواشناسی آذر ۱۴۰۱ / کدام شهرها بارندگی است؟
- سود بانک ها تا اسفند ۱۴۰۱ / مقایسه سود سپرده بانک ها / بیشترین سود بانک ها چند؟
انتهای پیام/
- نویسنده : علی اکبر رضایی