به گزارش نودادبرتر؛ رتبه بندی فرهنگیان شامل چه کسانی می شود این موضوعی است که امروز نودادبرتر به آن پرداخته است.
رتبه بندی فرهنگیان ۱۴۰۱ شامل چه کسانی می شود؟
رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: ۷۳۰ هزار معلم در لایحه رتبه بندی فرهنگیان قرار می گیرند.
علیرضا منادی روز یکشنبه در مراسم روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی افزود: همانطور که مدارس مقاوم سازی می شود،
معلم ها را هم باید مقاوم سازی کرد، رتبه بندی معلمان یکی از راه های بهبود وضعیت است.
وی ادامه داد: طرح رتبه بندی در مجلس در مرحله بررسی است، دولت ۵۰۰ هزار معلم را در لایحه در نظر گرفته بود، اما مجلس این تعداد را به ۷۳۰ هزار نفر رساند.
رییس کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرد: در لایحه دولت سه سال برای این طرح در نظر گرفته شده بود، اما مجلس همه را تجمیع کرد و
همچنین معلمان با استادان دانشگاه در نظر گرفته شدند. به واسطه طرح رتبه بندی معلمان جایگاه علمی و تخصصی و مهارتی معلمان مشخص می شود.
منادی ادامه داد: کمیسیون آموزش با سخت گیری نسبت به وزیر آموزش و پرورش رای اعتماد داد.
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش می تواند اقتصاد آموزش و پرورش را تحول بخشد.
وی خاطر نشان کرد: ۱۰ میلیارد تومان در مجلس برای مدرسه سازی درنظر گرفته شده است،
از این رو از وزیر و رییس سازمان نوسازی مدارس درخواست داریم این پول را بهره ور کنند و حداقل ۳۰ و ۴۰ درصد بهره وری را در مدرسه سازی افزایش دهند.
کدام فرهنگیان مشمول طرح رتبهبندی معلمان نمیشوند؟
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: دو درصد فرهنگیان مشمول طرح رتبهبندی معلمان نمیشوند.
مجید یزدان پناه با بیان اینکه رتبه بندی معلم ها تنها شامل فرهنگیان کارمند نمیشود، گفت:
این طرح شامل حال آن دسته از فرهنگیانی که به عنوان کارمند اداری به استخدام آموزش و پرورش درآمدهاند، نمیشود.
یزدان پناه با بیان اینکه فرهنگیانی که مشمول طرح رتبه بندی معلم ها نمی شوند تعدادشان اندک است، اضافه کرد:
این افراد حدود دو درصد فرهنگیان استان کرمانشاه را شامل شوند.
یزدان پناه در ادامه با اشاره به وعده های داده شده به فرهنگیان برای اجرای طرح رتبه بندی معلمها، ابراز امیدواری کرد:
با اجرای این طرح شاهد بهبود وضعیت معیشتی معلمها باشیم.
وی با اشاره به اهمیت توجه بیشتر به معلم ها، گفت:
باید به حق و حقوق معلم ها رسیدگی شود تا آنها بتوانند فارغ از مشکلات معیشتی به تعلیم و تربیت دانشآموزان که آینده سازان فردای کشور هستند، بپردازند.
آخرین تغییرات اجرای رتبه بندی معلمان
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: رتبه بندی معلمان مطالبه بهحق فرهنگیان است که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و منتظر اجرا است.
حسنعلی اصغری افزود: همه معلمان این درخواست را دارند و با مصوب شدن قانون رتبهبندی معلمان افزایش حقوق و مزایا از اول مهرماه امسال برای آنها اعمال شود.
وی اظهار داشت: رتبهبندی معلمان بدون شک در معیشت آنها تأثیر دارد اما مهمترین دستاوردی که این طرح دارد ارتقای سطح علمی معلمان و در نتیجه ارتقای سطح علمی جامعه است.
اصغری تصریح کرد:
لایحه رتبه بندی، شامل افرادی است که تحت عنوان آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت،
نیروهای توانبخشی مدارس استثنایی، مدیر و معاون در واحدهای آموزشی و تربیتی،
وظیفه تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی برعهده دارند.
این مسوول تاکید کرد: حقوق و مزایای معلمان در این طرح براساس شایستگی و توانمندیهایشان افزایش خواهد یافت
و به محض ابلاغ برای اجرا از سوی وزارت آموزش و پرورش عملیاتی خواهد شد.
وی اضافه کرد: مهمترین مشکلی در این طرح، نگرانی معلمان با سابقه بالاست که ظاهر از منافع این قانون کمتر از معلمان جدید بهرهمند میشوند
و همچنین عمدتاً معلمانی که معترض هستند فرهنگیان بازنشستهاند که بحث همسان سازی حقوق را مطرح میکنند.
اصغری خاطرنشان کرد: بحثهای که در این خصوص وجود دارد بیشتر گمانه زنیهاست و نمیتوان به صراحت اعلام نظر کرد
و تا زمانی که قانون تبدیل به دستورالعمل اجرایی شود به طور حتم بسیاری از ابهامات آن مرتفع خواهد شد.
وی یادآور شد: اجرایی شدن این طرح، کیفیت آموزشی تعلیم و تربیت و معیشت معلم را ارتقا خواهد داد.
مطالب مرتبط:
- رتبه بندی فرهنگیان از دیدگاه دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱
- حقوق واقعی معلمان بعد از رتبه بندی در سال ۱۴۰۱
- حقوق فرهنگیان بعد از رتبه بندی چقدر افزایش می یابد؟
آثار تصویب رتبه بندی بر زندگی معلمان
ابراهیم سحرخیز معاون پیشین آموزشوپرورش درباره تصویب رتبه بندی بعد از یک دهه گامی موثر است اما نقایصی در این زمینه وجود دارد، تشریح کرد: یکی از نقیصههای بزرگ در بحث رتبهبندی، عدم مشارکت معلمان در تدوین این لایحه است و انتقاد صنفی معلمان نیز به همین مسئله مربوط میشود و آنها میگویند از ما نظرخواهی نشده؛ بنابراین اعتراض صنفی آنها را باید به رسمیت شناخت.
اگر در لایحه به دنبال این بودهایم که هم ترازی معلمین را با استادان دانشگاه متناسب با مدرک تحصیلی و سن و سابقه به رسمیت بشناسیم،
بایستی الزامات و پیامدهای آن را هم به رسمیت بشناسیم. ما تعجب میکنیم از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که اعلام کرده است
معلمان با عنوان مربی- آموزشیار رتبهبندی میشوند؛ اما در حال حاضر کدام دانشگاهی، مربی دارد و یا کدام دانشگاه، هیئتعلمی آن مربی- آموزشیار است؟
حقوق نهایی فرهنگیان
وقتی دربان یا باغبان دانشگاه تهران بالای ۱۰ میلیون تومان دریافتی دارد، براساس چه منطقی باید رتبهبندی را بر پایهای بنا نهیم که اساسا وجود خارجی ندارد؛
آنهم با مبلغ ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و بعد بگوییم ۸۰ درصد آن را به معلم در آموزشوپرورش پرداخت میکنیم که ۸ میلیون تومان میشود!
بدون آنکه به سابقه و مدارک تحصیلی توجه شود.
درحالیکه سوابق کاری متعدد است و افرادی دارای مدرک دکتری و فوقلیسانس هستند و جنس کار در حیطههای مختلف تا حدودی متفاوت است
اما به این موارد توجه نشده است. اگر بحث هم ترازی با هیئتعلمی مطرحشده، مطابق بررسیها، بین ۱۶- ۱۵ میلیون تومان به بالاست
که باید این را بپذیریم. ممکن است گفته شود دولت در یک سال منابع لازم را ندارد،
این را میتوانستند بهتدریج در طی دو- سه سال، نمایندگان با معلمان همفکری کنند تا منجر به رضایتمندی شود. دولت در مجلس قول داد
که شمول این لایحه از ابتدای شهریورماه بااعتبار مصوب ۲۵هزار میلیارد تومان است اما بعد این رقم به ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تقلیل یافت
و اخیرا سازمان امور اداری و استخدامی اعلام کرده منابع لازم را نداریم و امسال اجرایی نمیشود!
اینجاست که تبعیضها خود را نمایان میسازد و معلمان را دلسرد و ناامید میسازد؛ لذا مطالبه بهحق آنها را نباید بهحساب مسائل دیگری گذاشت،
چراکه انتظار دارند تبعیضها پایان یابد. دردناک است که وقتی رتبهبندی به نتیجه نمیرسد،
وزیر بهداشت در نامهای به سازمان برنامهوبودجه ۶۳ هزار میلیارد تومان برای پرستاران مطالبه میکند و یا همزمان در مجلس،
نایبرئیس کمیسیون قضائی به دنبال آن است که۷ هزار میلیارد تومان برای ۵۰ هزار کارمند دادگستری تأمین اعتبار کند؛
اما در آموزشوپرورش کسانی که مشمول رتبهبندی هستند، حداقل در حدود ۷۰۰ هزار نفرند. واقعیت آن است که
رتبهبندی طی یک دهه گذشته اجرایی نشده و مربوط به زمان فعلی نیست که بگوییم امسال اوضاع دولت خوب نیست و یا در تحریم قرار داریم و بودجه انقباضی است،
چرا چند سال قبل محقق نشده؟ بر همین اساس باید یکبار برای همیشه به این غائله خاتمه داد.
مهم ترین اقدامات دولت برای رتبه بندی فرهنگیان
معاون پیشین آموزشوپرورش در خاتمه تأکید کرد: اگر وزیر به گفته خودش حامی معلمان است باید اقداماتی را انجام دهد
و اولازهمه با این تفکر غلط مبارزه کند، تفکری که مربوط به دولت گذشته بوده و راهحل فائق آمدن بر کسری بودجه آموزشوپرورش را
در گروی این مسئله میداند که جلوی استخدامهای رسمی گرفته شود و معلمان خرید خدماتی و شرکتی را بهکار بگیرد،
اتفاقا یکی از مسائلی که سبب شده معیشت معلمان همیشه دچار مشکل باشد و کمترین دریافتی را نسبت به سایر کارکنان دولت داشته باشند،
مربوط به جفایی است که برخی وزرای سابق در حق آموزشوپرورش مرتکب شدهاند، چون اغلب آنها مدرسه غیردولتی اداره میکردند و دچار تعارض منافع بودهاند.
وزیر به این نکته نیز باید توجه کند که بودجه آموزشوپرورش ما واقعی و عملیاتی نیست و ۳۰ سال است اعتبارات این وزارتخانه با واقعیتها انطباق ندارد.
درواقع بودجه مصوب آموزشوپرورش با عملکرد آن حداقل بین ۲۰ تا ۲۵ درصد اختلاف دارد و کسریها را وقتی میپردازند که جان آموزشوپرورش به لبش میرسد.
لذا وزیر باید شکاف بین بودجه مصوب و عملگری را به حداقل برساند. گاهی سازمان برنامهوبودجه تصور میکند معوقات فرهنگیان از جنس اضافهکار و یا رفاهی است،
درحالیکه اینگونه نیست و وظیفه معلم ۴ ساعت تدریس است.
وقتی استاد دانشگاهی ۸ ساعت تدریس میکند، برای این میزان تدریس و اداره کلاس باید بتواند ۴۰- ۳۰ ساعت مطالعه کند،
همین اتفاق هم باید در آموزشوپرورش بیفتد. یک ساعت تدریس، هنرمندی و تخصص و صلاحیتهای حرفهای لازم دارد که معلم باید از قبل آنها را تدارک دیده باشد.
بنابراین ۲۴ ساعت تدریس حداقل وظیفه یک معلم است و ۲۴ ساعت هم باید در منزل مطالعه کند.
اما متأسفانه چون ۳۰۰ هزار معلم کم داریم از ظرفیت بازنشستگان استفاده میشود و یا به معلمان شاغل میگویند،
جدا از آن ۲۴ ساعتی که درس میدهند، ۲۴ ساعت هم اضافه، کار کنند اما به اینها یکسوم حقوق معلمان،
آنهم پس از یک سال پرداخت میشود که این مطالبات معوقه دردسرساز بوده و باعث اعتراض خواهد بود.
بیشتربخوانید:
- نویسنده : علی اکبر رضایی