به گزارش سرویس اجتماعی نودادبرتر، نحوه برگزاری کنکور مساله مهمی است که همه در چند سال اخیر به دنبال تغییر در برگزاری آن و یا حذف آن هستند.
نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۱
عضو کمیسیون آموزش دیدهبان شفافیت و عدالت با بیان اینکه گردش مالی با اجرای مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی به وجود میآید، اظهار کرد:
در مصوبه کنکوری آمده است که ۴۰ درصد با کنکور، ۶۰ درصد با امتحانات نهایی است. وقتی ۴۰ درصد کنکور هست،
یعنی کتابهای کنکوری هنوز باید در بازار به فروش برسد. چون حدود نیمی از پذیرش با کنکور است و وقتی سهم ۶۰ درصد به امتحانات نهایی بدهیم یعنی یک گردش مالی برای آموزش و پرورش به وجود میآوریم.
وی ادامه داد:
آمار کنکوریها حدود یک میلیون و ۳۶۶ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ است. حدود نیمی از این اعداد فارغالتحصیل سالهای گذشته هستند و باید همطرازی صورت گیرد.
امرایی افزود:
در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است در کنکور، از سال ۱۴۰۴ به بعد، داوطلبان برای شرکت در کنکور تجربی باید دیپلم علوم تجربی داشته باشند در حالی که بسیاری از داوطلبان با دیپلمی متفاوت با آنچه که قبول شدند، در دانشگاه پذیرش شدند.
وی با بیان اینکه ترمیم نمره به صورت رایگان انجام نمیشود و این هم یک محل بودجه است، گفت:
داوطلبان باید برای هر درسی N تومان بپردازند. اصلا چه اصرار داریم که ترمیم نمره داشته باشیم. از سوی دیگر تصحیح در سازمان سنجش به صورت الکترونیکی است ولی در امتحان نهایی تصحیح دستی است و در تصحیح دستی امکان خطا داریم.
مطالب مرتبط:
- نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۳ + آخرین تغییرات و سهمیه بندی
- همسان سازی حقوق فرهنگیان در سال ۱۴۰۱
- زمان تصویب نهایی طرح رتبه بندی فرهنگیان در سال ۱۴۰۱
کنکور ۱۴۰۱ حذف می شود؟

کنکور ۱۴۰۱ حذف می شود؟
عبدالرسول پورعباس در مورد کنکور و مصوباتی در خصوص کاهش سهم آن در نظام سنجش آموزش کشور گفت:
طی سالهای آینده ما دیگر کنکور به شیوه سابق نخواهیم داشت بلکه یک نظام سنجش ورود به دانشگاه که شامل دو بخش است را اجرایی خواهیم کرد.
وی ادامه داد:
نظام سنجش دو مرحلهای را آزمونهای یکپارچه کشوری در آموزش و پرورش و آزمونهای کشوری در سنجش تشکیل خواهد داد،
ملاک پذیرش و ورود به دانشگاه خواهد بود نیز این دو سنجش خواهد بود، از این رو کنکور را حذف شده در نظر بگیرید، سوابق تحصیلی و آزمون سنجش به شکل هوشمند و در تعدد قابل قبول از سوی آموزش و پرورش و سازمان سنجش در راستای تقویت این دو سازمان طراحی خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا با افزایش سهم سوابق تحصیلی به عدالت آموزشی نزدیک خواهیم شد گفت:
برای رسیدن به عدالت آموزشی باید بتوانیم امتحانات هوشمند را در این کشور برگزار کنیم آنچه آن روزها تحت عنوان امتحانات متعدد میگفتیم امروز عملیاتی خواهد شد، چرا که امروز نیز فناوری آن در کشور موجود است و در آینده در مورد جزییات آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.
پورعباس ضمن ابراز امیدواری در خصوص اجرای طرح امتحانات هوشمند ظرف دو و نهایت سه سال آینده گفت:
با تکرار، تعدد و تنوع آزمون هم کیفیت آموزش بالا خواهد رفت و این موضوع اثر مثبت بر روی آموزش خواهد و هم مافیای کنکور حذف خواهد شد.
رئیس سازمان سنجش در مورد تعارضات پیش آمده در سال جاری در مورد تفاوت اهداف آموزشی آموزش و پرورش و سازمان سنجش گفت:
درجلسه ای که با وزیر آموزش و پرورش داشته ایم بر این نکته تاکید شد که در راستای هم سو کردن هر دو سازمان در جهت ارائه خدمات بهتر و برجسته تر به دانش آموزان گام برداریم.
وی در مورد جزییات این همراهی و هم سویی گفت:
مهمترین امر بیشتر در مسیر محتوا سازی و اجر است اگر محتواسازی را به شکلی پیش بریم که سوالات ما درچارچوب کتابهای آموزش و پرورش باشد این تعارضات پایان خواهد یافت.
رئیس سازمان سنجش گفت:
ما برای سال ۱۴۰۱ این کار را شروع کردیم و به امید خدا با طرح سوالات مفهومی، محتوایی و در واقع متکی به محتوای کتابهای درسی و نه خارج از آن باید هم زمان در آموزش و پرورش و سنجش تلاش کنیم.
وی در پایان با اشاره به این موضوع که باید فاصله خود را با سوالات کلیشهای زیاد کنیم بر این نکته تاکید کرد که باید به نقطهای برسیم که صد در صد سوالات ما محتوایی و متکی به کتب درسی باشد که این موضوع به طور طبیعی تعارضات موجود را از میان خواهد برد.
سید جلال موسوی مدیرکل دفتر تدوین و راهبری اسناد و سیاستهای آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه غیرمحرمانه شبکه دو با موضوع بررسی مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد،
درباره اجرایی شدن این مصوبه، اظهار کرد:
کمیته راهبری در شورا تشکیل دادیم و این را در دستور کار قرار دادیم و برداشتمان این است که خیلی زمان طولانی برای اجرای آن نیست. یک مشکلاتی در ساختار سازمان سنجش داشتیم که جدیدا تغییراتی در آن اتفاق افتاده است و تیم خیلی همراهتر است.
وی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حل مشکل کنکور کفایت نخواهد کرد، گفت:
برخی پرسیدند که چرا تصمیمگیری پشت درهای بسته انجام شده است؛ واقعیت این است که قریب به ۲ سال کار کارشناسی انجام دادیم و با ذینفعان مختلف جلسه داشتیم.
جلسات متعدد با سازمان سنجش، وزارت آموزش و پرورش، معلمان، داوطلبان و دانشآموزان داشتیم و سعی کردیم نظرات تمام ذینفعان را جمعآوری کنیم و علاوه بر آن، از نظرات کارشناسان و پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت نیز استفاده کردیم.
بیشتربخوانید:
- میزان افزایش حقوق فرهنگیان طبق رتبه در سال ۱۴۰۱+ جدول
- رتبه بندی فرهنگیان ۱۴۰۱ شامل چه کسانی می شود؟ + جزئیات
انتهای پیام/
- نویسنده : مریم بالوی فیلی