به گزارش سرویس اقتصادی نودادبرتر، برای اطلاع از حداقل و حداکثر حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ با نودادبرتر همراه باشید.
حداقل و حداکثر حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: حداقل حقوق بازنشستگان پنج میلیون تومان و حداکثر حقوق کارکنان حدود ۳۹ میلیون تومان تعیین شد.
رحیم زارع در توضیح جلسه عصر امروز کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱، اظهار کرد:
حداقل و حداکثر حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ پنج میلیون تومان شد و حقوق کارکنان دولت در سال آینده حداقل ۱۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.
وی ادامه داد:
همچنین هرگونه افزایش هزینههای پرسنلی با استفاده از اختیارات مجامع عمومی شرکتها و مؤسسات در مغایرت
با قانون بودجه سال ۱۴۰۱ غیرقانونی است و موجب پیگرد خواهد بود. حداکثر حقوق کارکنان در سال ۱۴۰۱ نیز هفت برابر حداقل حقوق
پرداختی خواهد بود و با توجه به اینکه حداقل حقوق پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود، حداکثر حقوق نیز حدود ۳۹ میلیون تومان میشود.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس تصریح کرد: دولت در لایحه بودجه پیشنهاد داده بود که کارکنان دولت
تا سقف دریافتی ماهیانه پنج میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف شوند که کمیسیون به آن رأی نداد و پیشنهادات متعددی
در این باره مطرح شده، اما هنوز به جمع بندی نرسیدیم.
وی ادامه داد: کمیسیون تلفیق در نوبت شب جلسهای با رئیس مجلس و سازمان برنامه و بودجه برای به نتیجه رسیدن ارز ترجیحی تشکیل خواهد داد.
همسان سازی حقوق بازنشستگان
دائمی شدن اجرای همسان سازی حقوق و افزایش میزان مستمری تامین اجتماعی مطالبه بازنشستگان این سازمان است
و این گروه خواهان رفع تبعیض میان خود و بازنشستگان لشکری و کشوری هستند.
براساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی وظیفه دارد مستمریهای بازنشستگی،
از کارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را متناسب با هزینه زندگی افزایش دهد. این افزایش باید در فواصل زمانی
معین حداقل سالی یکبار و با تصویب هیات وزیران انجام شود.
رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی گفت: در بین بازنشستگان کشور تعداد حداقل بگیرهای صندوق کشوری
و لشکری کم است در حالی که ۶۰ درصد جمعیت بازنشستگان تامین اجتماعی را حداقل بگیرها تشکیل میدهند.
به گفته دهقان کیا میانگین حقوق دریافتی بازنشستگان لشکری بالاتر از میانگین حقوق بازنشستگان کشوری است
و میانگین حقوق کشوریها از بازنشستگان تامین اجتماعی بیشتر است.
حقوق یک بازنشسته حداقلی بگیر با ۲۰ سال سابقه کار با عائله مندی و ۲ فرزند در سال ۹۸ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است
که پس از انجام دو مرحله همسان سازی در سال جاری به سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تومان افزایش یافته و برای آنهایی
که ۳۰ سال سابقه کار دارند ۴میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.
تامین اجتماعی ماهیانه ۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد
سازمان تامین اجتماعی امسال بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان برای حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان پرداخت کرده
و ماهیانه ۵ هزار میلیارد تومان کسری برای پرداخت حقوق دارد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق در مورد حداقل و حداکثر حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ گفت: مجلس در قانون بودجه سال ۱۴۰۰
منابعی را برای اجرای همسانسازی حقوق بازنشستگان قرار داد که این موضوع برای بازنشستگان کشوری و لشکری تقریبا انجام شد،
اما برای بازنشستگان تامین اجتماعی اجرایی نشده است.
او گفت: نمایندگان در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان برای تادیه دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی
مصوب کردند تا دولت از طریق واگذاری سهام و پرداخت بدهی خود، دست سازمان تامین اجتماعی را برای پرداخت معوقات و حقوق بازنشستگان باز کند.
به گفته رحیم زارع در سال ۱۴۰۱ کف حقوق بازنشستگان دولت ۵ میلیون تومان تعیین شده است.
مطالب مرتبط:
- میزان افزایش حقوق کارمندان، کارگران و فرهنگیان در سال ۱۴۰۱
- عیدی کارمندان در پایان اسفند ۱۴۰۰
- پیش بینی بورس اسفند ۱۴۰۰
حداقل حقوق بازنشستگان باید چقدر باشد؟
نصرالله دریابیگی، رئیس کانون بازنشستگانِ کارگری استان مازندران و دبیر اجرایی خانه کارگر این استان، گفت:
اگر دولت فکری اساسی نکند و به تبعیض میان صندوقهای بازنشستگی خاتمه نبخشد، بحران در سازمان تامین اجتماعی و
در معیشت بازنشستگان، به مرحلهی غیرقابل بازگشت نزدیک میشود.
کمیسون تلفیق مقرر کرده سال آینده ۹۰ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی پرداخت شود؛
به نظر شما با این پرداخت فرضی که البته مشخص نیست محقق شود یا خیر، وضعیت بازنشستگان کارگری در سال بعد چگونه خواهد بود؟
همه میدانیم وضعیت بازنشستگان کارگری اصلاً خوب نیست؛ حدود ۴ میلیون بازنشسته و مستمریبگیر تحت پوشش
سازمان تامین اجتماعی داریم که اگر این عدد را ضربدر ابعاد خانواده متوسط بکنیم،
حدود ده میلیون نفر از جمعیت کشور، خانوادهی بزرگِ بازنشستگان تامین اجتماعی هستند که ۸۰ درصد این جمعیت، با سختی بسیار زندگی میکنند.
چه تورم رسمی را در نظر بگیریم و چه سبد معیشت، باید بگوییم در دهههای گذشته هیچ زمان حقوق بازنشستگان براساس الزامات قانون افزایش نیافته است،
از جیب خودشان حقوق میگیرند یعنی از منابع تامین اجتماعی حقوق میگیرند و نیازی به یارانه ندارند. هیچ زمان منابع دولتی برای این قشر وجود نداشته و ندارد.
خواسته بازنشستگان از دولتمردان
در دولت احمدینژاد همسانسازی را اجرا کردند اما در فیش حقوقی، برای مبلغی بین ۱۲ تا ۸۰ هزار تومان که به حقوق
هر بازنشسته اضافه شد و البته ثابت ماند و با افزایش حقوق سالیانه زیاد نشد،
نوشتند پرداخت یارانه. این کار بسیار توهینآمیز بود. در دولت آقای روحانی، با پیگیریهایی که انجام شد و تلاشهای
فراکسیون کارگری مجلس و همکاری وزیر کار و مدیرعامل وقت سازمان، تا اندازهای همسانسازی مطلوب بود،
البته فقط تا اندازهای. گناه آن نیز بر گردنِ خلف وعدهی دولت است؛ در سال ۹۹ از ۵۰ هزار میلیارد تومانی که به سازمان اختصاص داده بودند،
فقط ۳۲ هزار میلیارد تومان پرداخت شد.
در سال ۹۹ نیز ۸۹ هزار میلیارد تومان اعتبار در قانون بودجه ۱۴۰۰ برای پرداخت به تامین اجتماعی در نظر گرفتند که آن نیز اجرایی نشده؛
تا امروز یک ریال به سازمان پرداخت نشده.
تامین اجتماعی امروز با چالش عظیم اقتصادی مواجه شده است؛ بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به بانک رفاه بدهکار است؛
این رقم بسیار بزرگ است. سازمان هر ماه برای پرداخت حقوق بازنشستگان از بانک رفاه استقراض میکند.
به نظر من دولتها به سازمان تامین اجتماعی در این شرایط بحرانی و تحریم کملطفی میکنند؛ خودشان میدانند که
ورودیهای سازمان تامین اجتماعی به شدت کم شده است و به آستانهی بحران رسیده است.
درآمد سازمان برای آنچه به بازنشستگان ماهانه پرداخت میشود، اصلاً کافی نیست. شوخی نداریم؛ این وضعیت،
وضعیت بحرانی است؛ بنابراین مدیریت سازمان تامین اجتماعی، امروز بایستی «مدیریت در بحران» باشد.
اکنون که در حال بررسی بودجه ۱۴۰۱ هستند، باید همانطور که برای سایر صندوقهای بازنشستگی، از بودجه عمومی اعتبار خاص میدهند،
به تامین اجتماعی نیز اعتبار خاص برای همسان سازی بدهند نه اینکه فقط به «رد بخشی از دیون دولت» اکتفا کنند.
این ۹۰ هزار میلیارد تومان، برای همسانسازی نیست همان رد بخشی از دیون دولت است؛ کمیسیون تلفیق بودجه این عدد را پیشنهاد داده،
در صحن نیز به احتمال زیاد رای میآورد اما این کافی نیست.
دولت و مجلس باید در نظر داشته باشند، خارج از بدهکاری دولت که برنامه ششم توسعه، دولت را به پرداخت آن مکلف کرده،
رقم مشخصی را برای بازنشستگان کارگری و همسانسازی حقوقها در نظر بگیرند،
دقیقاً مثل کشوریها. این واقعا تبعیض است؛ به همه اقشار مردم از منابع ملی و پول نفت پرداخت میکنند الا به بیمهشدگان سازمان تامین اجتماعی.
سازمان تامین اجتماعی امروز در دل یک بحران جدی است؛
اعتراض بازنشستگان به چیست؟
بازنشستگان معترضند. در چنین شرایطی، مقامات و مسئولان، از وزیر کار گرفته تا مدیرعامل سازمان، باید بدانند که وضعیت بازنشستگان تامین اجتماعی، وضعیت بسیار اسفناکی است.
این پولی که به عنوان رد دیون مصوب میکنند، اصلاً کافی نیست کما اینکه در ۱۴۰۰ اعتبار مصوب پرداخت نشده است.
نمایندگان مجلس فقط وظیفه ندارند اعتبار مصوب کنند بلکه موظفند نظارت کنند تا پرداخت اعتبارِ مصوب اجرایی شود. تصویب اعتبار به تنهایی هیچ فایدهای ندارد.
من به عنوان فردی که ۴۲ سال سابقه فعالیت در مسائل کارگری دارم، هشدار میدهم وضعیت تامین اجتماعی اصلاً خوب نیست؛
در چندماه اخیر اوضاع بدتر هم شده است و ما یقیناً نیاز به مدیریت بسیار قوی برای سازمان تامین اجتماعی داریم.
الان بحث این نیست که بازنشستگان نگران معیشت خود هستند، دیگر به ناامیدی رسیدهاند؛
متاسفانه فرادستان پایگاه اجتماعی خود را در میان مستمریبگیران از دست دادهاند. اگر قرار باشد نهادهای مدنی و غیردولتی تشکیل شود و هر حرفی بزنند،
دولت و تامین اجتماعی توجه نکنند، اگر قرار باشد فقط شعار سهجانبهگرایی بدهند و در عمل، به حرفها و خواستهی نهادها هیچ وقعی ننهند، آجر روی آجر بند نمیشود.
شما انتظارتان از مذاکرات مزدی امسال چیست؛ در همین ماه، مذاکرات جدی دستمزد ۱۴۰۰ کلید میخورد؛ شما به عنوان نماینده بازنشستگان از این مذاکرات چه توقعی دارید؟
فقط قانون؛ هم تورم و هم سبد معیشت، هر دو در تصمیمسازی دیده شود. اینکه معاون وزیر تعاون میفرماید، خط فقر ۴ میلیون تومان است، یا اطلاعی ندارد یا خود را به ندانستن زده است. در هر استانی که نگاه کنید،
تورم به شدت افسارگسیخته است و قدرت خرید کارگران و بازنشستگان در همین چندماه اخیر به شدت کم شده است. اینکه فقط شعار بدهند و حرف بزنند، هیچ دردی را دوا نمیکند؛ شعار دادن، کار ماست،
کار نهادهای کارگری است؛ ما براساس قانون باید حرف بزنیم، مطالبه کنیم اما کار مسئولان، شنیدن این مطالبهگریها و پاسخگویی است. ما در جلسات بارها این حرفها را تکرار کردهایم، نامه نوشتهایم و حتی تجمع برگزار نمودهایم اما پاسخی نگرفتهایم.
مساله دیگر «تبعیض میان بازنشستگان صندوقهای مختلف» است. مثلاً الان کمیسیون تلفیق پاداش پایان خدمتِ بازنشستگان کشوری را ۴۷۲ میلیون تومان تعیین کرده است.
از پاداش پایان خدمت بازنشستگان چه خبر؟
بازنشستگان تامین اجتماعی پاداش پایان خدمت که ندارند هیچ، همان سنوات پایان خدمت را هم به ضرب و زور دریافت میکنند. این تبعیض را چطور میبینید؟
وضعیت بازنشستگان کارگری از کارگران شاغل هم بدتر است؛ فردی که در کارخانه کار میکند، آخر سال عیدی کامل و سنوات میگیرد اما بازنشسته پایان سال فقط یک عیدی ناچیز کارمندی میگیرد.
در حالیکه کارگران شاغل، دوتا حقوق به عنوان عیدی و یک حقوق به عنوان سنوات میگیرند که رویهم میشود سه تا حقوق. اما بازنشسته فقط یک عیدی نصفه و نیمه به اندازهی کارمندان دولت میگیرد.
سال قبل عیدی بازنشستگان کارگری فقط یک میلیون و پانصد هزار تومان بود. این واقعاً تبعیض است؛
کارمندان در ماه، ده یا پانزده میلیون تومان حقوق میگیرند حالا عیدیشان کم است،
الان کارمندان سازمان تامین اجتماعی که از پول ما کارگران حقوق میگیرند، وضعیتشان به نسبت بازنشستگان کارگری خیلی بهتر است.
متوسط حقوق این کارمندان ۹ میلیون تومان است
درحالیکه متوسط حقوق بازنشستگان سازمان، ۴ میلیون تومان است؛ این یک تبعیض آزاردهنده است؛ بازنشسته اینها را میبیند و مدام رنج میکشد.
در این شرایط، هشدار میدهیم که دارند جایگاه خودشان را در میان بازنشستگان که یک جمعیت ده میلیونی است، از دست میدهند.
ما از دولت انتظار داریم تورم را مهار کرده و فکری به حال بازنشستگان کمدرآمد بکنند اما تا امروز کاری صورت ندادهاند؛
تورمِ لجامگسیخته، تمام افزایش همسانسازی را بلعیده است؛ بازنشستگان به درستی میگویند «خیری از همسانسازی ندیدیم»!
بیشتربخوانید:
انتهای پیام/
- نویسنده : آیدا رضایی