نحوه محاسبه رتبه بندی معلمان طبق مدرک تحصیلی در سال ۱۴۰۱
نحوه محاسبه رتبه بندی معلمان طبق مدرک تحصیلی در سال ۱۴۰۱
نحوه محاسبه رتبه بندی معلمان طبق مدرک تحصیلی در سال 1401 مشخص شد.

به گزارش سرویس فرهنگی نودادبرتر، نحوه محاسبه رتبه بندی معلمان طبق مدرک تحصیلی در سال ۱۴۰۱ را در نودادبرتر پیگیری کنید.

نقش مدرک تحصیلی معلمان در رتبه‌بندی

The role of teachers' degrees in ranking

نقش مدرک تحصیلی معلمان در رتبه‌بندی

نحوه محاسبه طبقه شامل مجموع طبقه بابت مدرک تحصیلی و سنوات خدمتی به اضافه طبقات تشویقی در نظام رتبه‌بندی معلمان اعلام شد.

محاسبه طبقه در نظام رتبه بندی معلمان شامل مجموع طبقه بابت مدرک تحصیلی (طبقه ورودی) و سنوات خدمتی به اضافه طبقات تشویقی (جبهه، جانبازی، تشویقی ارزشیابی) به شرح زیر است:

  • طبقه تحصیلی:

مدرک مرتبط با پست سازمانی طبقه ورودی محاسبه می شود که :

  1. بابت مدرک تحصیلی سیکل و پایین تر از آن طبقه۲،
  2. دیپلم طبقه ۳،
  3. فوق دیپلم طبقه ۴،
  4. لیسانس طبقه ۵،
  5. فوق لیسانس طبقه۶،
  6. دکترا طبقه ۷،

به این نکته نیز باید توجه داشت که بررسی ارتباط بین پست و مدرک دقیقا در زمان تاریخ اخذ مدرک و پست سازمانی کارمند در همان تاریخ صورت می گیرد.

  • طبقه سنواتی:
  1. اگر مدرک تحصیلی مرتبط با پست سازمانی لیسانس به بالا بود به ازای هر ۴ سال یک طبقه،
  2. دیپلم و فوق دیپلم هر ۵ سال
  3. و سیکل به پایین هر ۶ سال یک طبقه سنواتی تعلق می گیرد.
  • طبقه تشویقی (جبهه، جانبازی):
  1. به ازای هر ۵ درصد جانبازی و به ازای موارد ایثارگری (جانبازی و جبهه داوطلب) طبق بخشنامه ۲۷۲۷ تا سقف دو طبقه تعلق می گیرد.
  • مدت سابقه در منطقه محروم و کمتر توسعه یافته ازسال ۱۳۸۸ نصف می‌گردد یعنی به ازای هر دوسال یک طبقه می‌گیرد.

لایحه رتبه بندی معلمان در چه مرحله است؟

نیکزاد: لایحه رتبه بندی معلمان به موقع به شورای نگهبان ارسال شده است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس تصویب و به موقع به شورای نگهبان ارسال شده است.

احمدحسین فلاحی در جلسه علنی نوبت اول امروز مجلس در تذکری، بیان کرد:

متاسفانه لایحه رتبه‌بندی معلمان که در صحن مجلس تصویب شد، توسط مجلس با تأخیر به شورای نگهبان فرستاده شده و باعث بهانه‌تراشی و تجمع معلمان شده است.

از سوی دیگر اداره قوانین باید در خصوص انطباق قوانین مصوب مجلس با قوانین بالادستی سریع‌تر اقدام کند تا مجلس مجبور نباشد بعد از بررسی یک بند از لایحه بودجه مجدداً در مورد آن رأی‌گیری کند و رأی دو سوم را بگیرد.

اداره قوانینی که شبانه علیه طرح صیانت نامه می‌زند این مصوبات را نیز زودتر بررسی کند.

وی در ادامه اظهار کرد:

مرکز پژوهش‌ها ۵۰ روز طرح صیانت را معطل نگه داشت و پس از آن رئیس مرکز پژوهش‌ها علیه این طرح توئیت منتشر کرده است و

اینها نوعی حاشیه‌سازی علیه مجلس است و باید رئیس مجلس آن را مدیریت کند تا حاشیه‌های کمتری متوجه مجلس شود.

به اندازه کافی از بیرون علیه مجلس حاشیه سازی می شود نباید از داخل نیز حاشیه سازی کرد.

علی نیکزاد که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر وی بیان کرد:

لایحه رتبه‌بندی معلمان به موقع در مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارسال شده است اما در مورد روال بررسی لایحه بودجه

جهت استحضار ۸ هزار پیشنهاد داشتیم و آن بخشی که با قوانین بالادستی تطبیق نداشت، کنار گذاشته شد و تا جایی که امکان داشتگ

این کار انجام شده است و نمایندگان باید با ما در ارائه پیشنهادات همکاری کنند.

بررسی اصلاح رتبه بندی فرهنگیان

عضو کمیسیون آموزش مجلس: لایحه رتبه‌بندی معلمان اصلاح شد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت:

لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس اصلاح شده و باید وزارت آموزش و پرورش برای اجرای این لایحه آمادگی داشته باشد.

محمد وحیدی در بجنوردبا اشاره تبصره‌های بودجه ۱۴۰۱ اظهار داشت:

کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ توجه لازم به اعتبارات آموزش و پرورش و به ویژه در استان‌های مرزی کشور در سال ۱۴۰۱ دارد.

وی با اشاره به مشکلات نیروهای خدماتی آموزش و پروش افزود:

وزارت آموزش و پرورش با پیگیری از سازمان اداری و استخدامی کشور در کمک به مشکل اصلاح احکام نیروهای خدماتی آموزش و پرورش همت کند.

واکنش آموزش و پرورش به اجرای رتبه بندی فرهنگیان

عضو کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری گفت:

باتوجه به پیگیری‌های مجلس شورای اسلامی در اصلاح لایحه رتبه بندی معلمان، وزارت آموزش و پرورش آمادگی لازم برای اجرای این لایحه را داشته باشد.

وی ضمن پیشنهاد ارائه لایحه سازمان نظام معلمان از سوی وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی، گفت:

پرداخت حق التدریس معلمان و همچنین قراردادهای نیروهای خدمات آموزش و تامین اعتبار برای استان‌ها به منظور پرداخت دیون باید جزو اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش قرار بگیرد تا این قشر عزیز هرچه سریع‌تر به مطالبات قانونی خود برسند.

نماینده مردم شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم ضمن تاکید به لزوم رفع کمبود نیروهای آموزشی در استان خراسان شمالی ادامه داد:

وزارت آموزش و پرورش ضمن رفع موانع موجود در جذب نیروهای مرحله سومی آموزش دیده، در صدور احکام آنان تسریع کند تا مشکل کمبود نیرو در این وزارت خانه تا حدودی مرتفع شود.

آخرین جزئیات اعتبار مالی اجرای رتبه‌بندی معلمان در سال ۱۴۰۱

طبق اصلاحات رتبه‌بندی معلمان، فوق‌العاده رتبه‌بندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اعمال می‌شود؛ معلمان بازنشسته قبل از این تاریخ، مشمول این قانون نمی‌شوند همچنین به گفته سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس، اعتبار اجرای رتبه‌بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ در بودجه ۱۴۰۱ لحاظ شد.

مجلس شورای اسلامی اصلاحات اعمال‌ شده در “رتبه‌بندی معلمان” را به‌منظور تأمین نظر شورای نگهبان تصویب کرد و مجدداً این لایحه برای اعمال نظر شورای نگهبان ارسال شد.

۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای رتبه‌بندی معلمان در سال ۱۴۰۱ و نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تعیین شده است.

به گفته رضا حاجی‌پور؛ سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، اشکالات شورای نگهبان به رتبه‌بندی معلمان که عمده آن مربوط به بار مالی و اصل ۷۵ بود، با حضور نماینده شورای نگهبان، آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی رفع شد.


مطالب مرتبط:


زمان اجرای رتبه‌بندی معلمان از نیمه اول ۱۴۰۱

Teacher ranking time from the first half of 1401

زمان اجرای رتبه‌بندی معلمان از نیمه اول ۱۴۰۱

وی افزود: تمام تلاشمان را انجام دادیم تا شورای نگهبان مجدد به مصوبه رتبه‌بندی معلمان اشکالی نگیرد، زمان اجرای رتبه‌بندی معلمان از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ است و اعتبار آن در بودجه سال ۱۴۰۱ لحاظ شده است تا بتوان پرداختی رتبه‌بندی را از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ محاسبه کرد.

پیش از این علیرضا منادی؛ رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته بود: دولت در بودجه سال ۱۴۰۱، ۲۵ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی اختصاص داد در حالی که دولت قبل رقم پایین‌تری را می‌پذیرفت همچنین مجلس، ۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اختصاص داد تا اگر پول برای اجرای رتبه‌بندی ۱۴۰۰کفایت نکرد، اعتبار وجود داشته باشد.

طبق اصلاحات رتبه‌بندی معلمان؛ معلمان براساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای و تجربه خود در رتبه‌های پنجگانه به ترتیب:

آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند؛ کارکنان کادر اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده‌اند نیز مشمول این قانون می شوند.

کسب رتبه‌های بالاتر مستلزم حداقل ۵ سال خدمت در هر یک از رتبه‌ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین‌نامه اجرائی این قانون خواهد بود.

همچنین حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه‌های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب(۱۵) و(۲۱) سال است و ارفاقات مذکور در تبصره‌های (۱) و (۲) این ماده، از این مدت کسر می‌شود.

برای رتبه‌های موضوع این قانون، فوق العاده رتبه بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می شود.

فوق العاده مذکور برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم حداقل چهل و پنج درصد(۴۵%)، مربی معلم حداقل پنجاه و پنج درصد(۵۵%)،

استادیار معلم حداقل شصت و پنج درصد(۶۵%)، دانشیار معلم حداقل هفتاد و پنج درصد(۷۵%) و استاد معلم حداقل نود درصد(۹۰%) مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق العاده شغل است.

فوق‌العاده رتبه‌بندی موضوع این قانون، از تاریخ ۳۱/ ۶/ ۱۴۰۰ اعمال می‌شود؛ معلمان بازنشسته قبل از این تاریخ، مشمول این قانون نمی‌شوند.


بیشتربخوانید:


انتهای پیام/

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۴.۵]
  • نویسنده : آیدا رضایی