به گزارش سرویس فرهنگی نودادبرتر، برای اطلاع از افزایش ۹۰ درصدی حقوق معلمان در ۱۴۰۱ با نودادبرتر همراه باشید.
سخنگوی شورای نگهبان خبر از تایید لایحه نظام رتبهبندی معلمان داد.
با تأیید شورای نگهبان مطالبه ۱۰ ساله فرهنگیان در زمینه اجرای لایحه رتبه بندی معلمان محقق و بالاخره این لایحه تبدیل به قانون شد.
جزئیات افزایش ۹۰ درصدی حقوق معلمان
با تأیید شورای نگهبان مطالبه ۱۰ ساله فرهنگیان در زمینه اجرای لایحه رتبه بندی معلمان محقق و بالاخره این لایحه تبدیل به قانون شد.
لایحه رتبه بندی معلمان که از مطالبات به حق فرهنگیان است، اولین بار در دولت دهم و به دنبال تصویب سند تحول بنیادین مطرح شد
ولی از آن زمان به دلایل مختلفی از جمله «عدم اختصاص بودجه در لایحه بودجه» یا «عدم تدوین لایحه متناسب با توان اجرایی دولت» اجرای آن به تعویق میافتاد.
اما مجلس یازدهم لایحه رتبه بندی را در اواخر کار دولت دوازدهم تحویل و کلیات آن را به تصویب رساند تا دولت سیزدهم مکلف به اجرای آن باشد.
بر این اساس ساعتها کار کارشناسی در کمیسیون تخصصی آموزش ، تحقیقات و فناوری مجلس صورت گرفت و جلسات متعددی
به ریاست دکتر قالیباف برای اجرای هرچه بهتر و سریعتر این لایحه به نفع معلمان برگزار شد.
رییس مجلس بارها بر ضرورت تصویب لایحه رتبه بندی معلمان تأکید و در همین رابطه تصریح کرد:
هدف ما از رتبه بندی این بود که منزلت و جایگاه معلمان را در جامعه اسلامی و در آموزش و پرورش ارتقا بدهیم.
نمایندگان اجرای این لایحه مهم را از نیمه سال ۱۴۰۰ تعیین کردند که با پیش بینی بودجه آن در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و پیگیریهای فراوان، مسئله بار مالی ناشی از این لایحه حل و فصل شد و این لایحه به تأیید شورای نگهبان رسید.
بر اساس قانون رتبه بندی معلمان، تمامی کارکنان وزارت آمورش و پروش که در حکم کارگزینی آنها معلم درج شده نیز شامل این لایحه خواهند شد و
بر اساس آخرین تغییرات صورت گرفته در این قانون، اولین رتبه، یعنی «آموزشیار معلم» ۴۵ درصد، دومین رتبه «مربی معلم» ۵۵ درصد،
سومین رتبه «استادیار» معلم ۶۵ درصد، چهارمین رتبه «دانشیار معلم» ۷۵ درصد و پنجمین رتبه «استاد معلم» ۹۰ درصد افزایش حقوق را خواهند داشت
که این افزایش در سه شاخصه حق شغل، حق شاغل و فوق العاده شغل فرهنگیان در رتبه بندی لحاظ میشود. لازم به ذکر است
قانون رتبه بندی معلمان از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد.
کدام گروه از فرهنگیان مشمول رتبه بندی هستند؟
بر اساس قانون رتبه بندی معلمان، تمامی کارکنان وزارت آمورش و پروش که در حکم کارگزینی آنها معلم درج شده نیز شامل این لایحه خواهند شد
بر اساس آخرین تغییرات صورت گرفته در این قانون، اولین رتبه، یعنی «آموزشیار معلم» ۴۵ درصد، دومین رتبه «مربی معلم» ۵۵ درصد، سومین رتبه «استادیار» معلم ۶۵ درصد، چهارمین رتبه «دانشیار معلم» ۷۵ درصد افزایش دارد.
حقوق کدام گروه از فرهنگیان دو برابر می شود؟
پنجمین رتبه «استاد معلم» ۹۰ درصد افزایش حقوق را خواهند داشت که این افزایش در سه شاخصه حق شغل، حق شاغل و فوق العاده شغل
فرهنگیان در رتبه بندی لحاظ میشود.
۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای رتبهبندی معلمان در سال ۱۴۰۱ و نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تعیین شده است.
فرهنگیان بازنشسته شامل رتبه بندی می شوند؟
طبق اصلاحات رتبهبندی معلمان، فوقالعاده رتبهبندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اعمال میشود؛ معلمان بازنشسته قبل از این تاریخ،
مشمول این قانون نمیشوند همچنین به گفته سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس، اعتبار اجرای رتبهبندی معلمان در سال ۱۴۰۰ در بودجه ۱۴۰۱ لحاظ شد.
مطالب مرتبط:
- جدول امتیازدهی رتبه بندی معلمان ۱۴۰۱
- حقوق دریافتی معلمان پس از رتبه بندی ۱۴۰۱ چقدر است؟
- نحوه برگزاری امتحانات خرداد ۱۴۰۱ + برنامه امتحانی
- زمان واریز پاداش پایان خدمت معلمان ۱۴۰۱
- نحوه محاسبه رتبه بندی معلمان طبق مدرک تحصیلی در سال ۱۴۰۱
- جزئیات افزایش ۳۵ درصدی حقوق معلمان از اردیبهشت ۱۴۰۱
- جزئیات اصلاح لایحه رتبه بندی معلمان در اسفند ۱۴۰۰ / حقوق فرهنگیان چقدر افزایش می یابد؟
نحوه گروه بندی معلمان چگونه است؟
همچنین طبق اصلاحات رتبهبندی معلمان افزایش حقوق معلمان ؛ معلمان براساس شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفهای و تجربه خود در رتبههای پنجگانه به ترتیب:
آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار میگیرند؛ کارکنان کادر اداری وزارت آموزش و پرورش که
برای خدمت معلمی استخدام شدهاند نیز مشمول این قانون می شوند.
کسب رتبههای بالاتر مستلزم حداقل ۵ سال خدمت در هر یک از رتبهها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آییننامه اجرائی این قانون خواهد بود.
همچنین حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبههای دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب(۱۵) و(۲۱) سال است و ارفاقات مذکور د
ر تبصرههای (۱) و (۲) این ماده، از این مدت کسر میشود.
در ماده ۲ این قانون به ارائه تعاریف زیر پرداخته شده است:
– معلمان:
به افرادی اطلاق می شود که صرفاً رسالت خطیر تعلیم و تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی برعهده دارند؛ مانند آموزگار،
دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، نیروهای توانبخشی مدارس استثنائی، مدیر و معاون در واحدهای آموزشی و تربیتی
– شایستگی:
ترکیبی است از دانش، مهارت، نگرش، بینش، خلاقیت، نوآوری و ویژگیهای فردی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که به فرد معلم
این امکان را می دهد تا وظایف مربوط به شغل را به طور موفقیت آمیز انجام دهد.
– صلاحیت معلمی:
مجموعهای از شایستگیهای ناظر بر جنبه های هویت فردی و حرفه ای (اخلاق و تعهد حرفه ای، دانش تخصصی، دانش و مهارتهای تربیتی) که
معلم باید در جهت تقویت و ارتقای توانمندیهای ضروری مرتبط با فرآیند تعلیم وتربیت کسب و برای بهبود مستمر آن تلاش نماید و برآیند
شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفه ای است.
– شایستگی عمومی:
مجموعهای از صفات و ویژگیهای شخصیتی فرد، شامل باورها، نگرشها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی،
فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش و پرورش کشور است که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده می کند و
پایبندی فرد را به ارزشهای اسلامی و انقلاب اسلامی، قوانین و مقررات آشکار می سازد. این دسته از شایستگیها در طول
خدمت مشمولین مورد بررسی و تأیید قرار می گیرد.
– شایستگی تخصصی:
مجموعهای از توانمندیهای مرتبط با تسلط بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش تربیتی و
سایر حوزههای دانشی مرتبط با یاددهی – یادگیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوریهای علمی مرتبط، آخرین مدرک تحصیلی و
توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آنها برخوردار باشد.
– شایستگی حرفهای:
مجموعهای از توانمندیهای مرتبط با به کارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارتهای تخصصی و تربیتی و عملکرد رقابتی معلمان
در موقعیت آموزشی و تربیتی مبتنی بر نظام آموزشی معیار در جمهوری اسلامی ایران
– تجربه:
توانمندیهایی است که افراد مذکور در بند (۱) این ماده در طول سالهای خدمت در حیطه تعلیم و تربیت و مدیریتی مرتبط با معلمی کسب کردهاند.
– نظام رتبه بندی معلمان:
نظامی مستقل و ویژه معلمان وزارت آموزش و پرورش است، شامل مجموعه ای از اصول، قواعد و فرآیندهایی که به منظور کسب
اهداف مندرج در ماده (۱) این قانون مبتنی بر ارزشهای اسلامی در چهارچوب این قانون طراحی و اجراء می شود.
– رتبه:
سطحی از دانش، تواناییها، مهارتها، تجربیات، شایستگیها و عملکردهای فردی و شغلی معلمان است که بر مبنای نتایج ناشی
از فرآیند ارزشیابی تعیین می شود.
تبصره- ارزیابی بند (۱ ـ ۳) این ماده در مورد اقلیتهای دینی مصرح در قانون اساسی، بر اساس معیار مندرج در بند «ح» ماده (۴٢) قانون
مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/٧/۸ خواهد بود.
در ماده ۳ قانون آمده است که معلمان براساس شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفهای و تجربه خود در رتبههای پنجگانه به ترتیب:
آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار میگیرند.
فرآیند رتبهبندی برای کلیه معلمان در ماده ۴ به این شرح ذکر شده است:
در یکی از رتبههای ماده (۳) این قانون و مطابق آیین نامه اجرائی آن حداکثر تا سه ماه پس از ابلاغ قانون،
بر مبنای امتیازات ناشی از معیارهای ذیل با رعایت ترتیب اولویت، انجام می شود:
۱ ـ شایستگی عمومی
۲- شایستگی تخصصی
۳ ـ شایستگی حرفه ای
۴ ـ تجربه
تبصره ـ افراد موضوع لایحه قانونی راجع به استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده اند از طرح طبقه بندی
مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان مصوب ۱۳۵۸/۹/۱۷ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران با اصلاحات بعدی، نیز مشمول این قانون میشوند.
در ماده ۵ تاکید شده است که کسب رتبههای بالاتر مستلزم حداقل پنج سال خدمت در هر یک از رتبهها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده
در آیین نامه اجرایی این قانون خواهد بود.
تبصره ها:
اول) دوره خدمت در هر رتبه برای معلمان شاغل در دوره ابتدائی، مدارس استثنائی، مناطق محروم، مرزی و عشایری به ازای هر سال خدمت
تمام وقت در این مناطق سه ماه کاهش می یابد.
دوم) دوره خدمت در هر رتبه برای نخبگان موضوع سند راهبردی کشور در امور نخبگان مصوب ۱۳۹۱/۷/۱۱ شورای معین شورای عالی انقلاب
فرهنگی صرفاً برای یکبار حداقل سه سال می باشد.
سوم) حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبههای دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب (١۵) و (۲۱) سال است و ارفاقات مذکور
در تبصرههای (۱) و (۲) این ماده، از این مدت کسر می شود.
در ماده ۶ آمده است که برای رتبههای موضوع این قانون، فوقالعاده رتبه بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می شود.
فوقالعاده مذکور برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم حداقل چهل و پنج درصد (۴۵ ٪)، مربی معلم حداقل پنجاه و پنج درصد (۵۵ %)،
استادیار معلم حداقل شصت و پنج درصد (۶۵ %)، دانشیار معلم حداقل هفتاد و پنج درصد (۷۵ %) و استاد معلم حداقل نود
درصد (۹۰ ٪) مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوقالعاده شغل است.
تبصره ها:
اول) فوقالعاده رتبه بندی معلمان جزء عوامل مبنای محاسبه حداقل حقوق کارکنان دولت و حداقل دریافتی مقرر در قوانین بودجه سنواتی نیست.
دوم) دولت مکلف است همه امتیازات و درصدهای موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را برابر سایر کارکنان دولت، به مشمولان این قانون اختصاص دهد و فوقالعاده رتبه بندی موضوع این ماده علاوه بر امتیازات و درصدهای مزبور است و مشمول کسور بازنشستگی نیز می شود.
سوم) فوقالعاده رتبه بندی موضوع این قانون، از تاریخ ۱۴۰۰/۶/۳۱ اعمال می گردد. معلمان بازنشسته قبل از این تاریخ، مشمول این قانون نمی شوند.
بر اساس ماده ۷ قانون نظام رتبه بندی معلمان، به منظور اجرای صحیح نظام رتبه بندی، هیئتهای ممیزه مرکزی، استانی، شهرستانی، منطقه ای و ناحیه با ترکیب زیر تشکیل می شود:
الف- اعضای هیئت ممیزه مرکزی:
۱- وزیر آموزش و پرورش (رئیس هیأت)
۲- معاون برنامه ریزی و توسعه منابع (نائب رئیس)
۳- رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری (دبیر)
۴- دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش
۵- دو نفر از معاونان وزارت آموزش و پرورش به انتخاب رئیس هیأت
۶- مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات
۷- دو نفر صاحب نظر موثق و امین به انتخاب وزیر آموزش و پرورش
۸- رئیس دانشگاه فرهنگیان
۹- رئیس مرکز حراست
ب- اعضای هیأت ممیزه استانی:
۱- مدیرکل آموزش و پرورش استان (رئیس هیأت)
۲- معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع استان (نائب رئیس)
۳- مدیر منابع انسانی و امور اداری (دبیر)
۴- یکی از مدیران ادارات آموزش و پرورش شهرستان / منطقه / ناحیه به انتخاب مدیرکل
۵- دو نفر صاحب نظر موثق و امین به انتخاب مدیرکل
۶- معاونان اداره کل آموزش و پرورش استان و رئیس اداره استثنایی
۷- رئیس اداره حراست
۸- مدیر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات
۹- مدیر پردیس دانشگاه فرهنگیان استان
پ- اعضای هیئت ممیزه شهرستان / منطقه / ناحیه:
۱- رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان / منطقه / ناحیه (رئیس هیأت)
۲- معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی (نائب رئیس)
۳- کارشناس امور اداری و تشکیلات (دبیر)
۴- معاونان آموزش و پرورش شهرستان / منطقه / ناحیه و نماینده اداره استثنایی استان
۵- یک نفر از مدیران واحدهای آموزشی با انتخاب رئیس هیأت
۶- دو نفر صاحب نظر موثق و امین با انتخاب رئیس هیأت
۷- کارشناس حراست
۸- کارشناس ارزیابی
به موجب ماده ۸ این قانون، معلمانی که امتیازات لازم را برای ارتقاء به یکی از رتبههای موضوع این قانون کسب کردهاند،
هر سه سال یک بار مجدداً مورد ارزیابی قرار می گیرند. چنانچه در ارزیابی مجدد امتیاز لازم را برای حفظ رتبه خود کسب نکنند،
با توجه به امتیازبندی مکتسبه به رتبههای پایینتر تنزل مییابند. دو بار تنزل رتبه، موجب خروج از رسته آموزشی و فرهنگی میشود.
همچنین بر اساس ماده ۹، آیین نامه اجرایی این قانون، حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، توسط وزارت آموزش و پرورش با
همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور و دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش،
تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون (به عنوان ناظر) تهیه می شود به تصویب هیأت وزیران می رسد.
بیشتربخوانید:
- میزان افزایش حقوق کارمندان، کارگران و فرهنگیان در سال ۱۴۰۱
- رتبه بندی فرهنگیان از دیدگاه دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱
- حداقل حقوق معلمان ۸ میلیون می شود؟ + جدول و جزئیات لایحه رتبه بندی
انتهای پیام/
- نویسنده : آیدا رضایی